آلودگی هوای داخل خودرو

آلودگی هوای داخل خودرو
اینجا پناهگاه امنی برای شما نیست!
باور کنید وقتی اعلام می کنند آلودگی هوا بیش از حد مجاز و در مرز هشدار است، داخل و خارج خودرو هیچ فرقی با هم ندارند و آلودگی هوای داخل خودرو نکته حائز اهمیتی خواهد بود. پس بهتر است بعضی از ما خودمان را گول نزنیم و با توجیه اینکه هوای داخل خودرو تمیزتر از بیرون است به خیابان های شهر سرازیر نشویم. این را به افرادی می گویم که فکر می کنند بالا بودن شیشه خودرو به معنای جلوگیری از تنفس هوای آلوده است، اما بد نیست بدانید هوای داخل خودرو هنگام رانندگی در شهرهای آلوده به مراتب از هوای بیرون بسیار آلوده تر و سمی تر است!
اینکه برخی از رانندگان معتقدند با شیشه بالا و روشن کردن تهویه خودرو می توان به آلوده ترین قسمت های تهران رفت و هیچ مشکلی نداشت، کاملا غلط و حتی خطرناک است. سیستم تهویه هوای بیشتر وسایل نقلیه، آلودگی هوای محیط خارج را که از درزهای مختلف وارد خودرو می شود، تصفیه نمی کند.
ضمن آن که مدخل هواکش بسیاری از خودروهای سواری، در نزدیکی زمین تعبیه شده و این مکان تقریبا همان جایی است که لوله اگزوز قرار دارد!

در واقع همان مقدار آلاینده های خطرناکی که در فضای باز وجود دارد و حتی بیشتر از آن، درون خودروی شما نیز هست. این در حالیست که حتی در صورت صاف و پاک بودن هوا هم بسیاری از خودروها بنا به دلایل مختلفی در معرض آلودگی داخل کابین هستند، چه برسد به روزهایی که هوا دچار وارونگی و آلودگی است.
بهتر است کلی تر به این موضوع بپردازیم و کاری به جزئیات و دلایل آلودگی داخل و خارج خودرو نداشته باشیم، اما از ما به شما نصیحت که خودتان را گول نزنید و تا جایی که امکان دارد در هنگام اوج آلودگی هوا از خودروهای شخصی استفاده نکنید.

گول فیلتر هوا و خوشبوکننده ها را نخورید

نخستین گام برای خلاصی از هوای آلوده داخل خودرو، کاهش دفعات استفاده از خودروی شخصی در خیابان ها و معابر آلوده شهر است. این موضوع در ساعت های پرترافیک و مسیرهای پرتردد بسیار خطرناک تر است. پس اگر دلتان به حال ریه های خود می سوزد، تا حد امکان قید رانندگی و استفاده از خودروی شخصی را بزنید. اگر هم که کاری به حرف ما ندارید و با انتقاد از ناکارآمدی مسئولان در رفع آلودگی هوا، باز هم پشت فرمان نشستید و شیشه ها را بالا دادید، یادتان باشد پشت سر خودروهای سنگین و دودزا حرکت نکنید.
کامیون ها، اتوبوس ها و خودروهایی که موتورهای سوخت دیزلی دارند یکی از منابع اصلی آلودگی هوا هستند و دود ناشی از تردد آنها به راحتی وارد خودروی شما می شود و به دلیل بالا بودن شیشه، مدت زیاد در داخل کابین می ماند. در ضمن گول فیلتر و فوم های معطر و تصفیه کننده داخل خودرو را هم نخورید، چرا که این خوشبو کننده های آویزان از در و دیوار خودروی شما تأثیری در پاکسازی هوا ندارند و تنها کاری که می کنند پخش کردن مواد حساسیت زا در داخل خودرو است.

برای آلودگی هوای داخل خودرو چاره قطعی وجود ندارد

بسیاری از رانندگان مجبور هستند به دلیل شغل شان، ساعات زیادی از شبانه روز را درون خودرو سپری کنند، در نتیجه نمی توان از آنان انتظار داشت در هنگام آلودگی هوا در خانه بمانند و سوار خودرو نشوند. گفته می شود نصب برخی دستگاه های تهویه هوا در داخل خودرو می تواند برای این افراد مفید باشد. اما اصلا معلوم نیست نصب این سیستم می تواند سلاح مطمئنی در برابر آلودگی هوای داخل خودرو باشد یا خیر. کارشناسان معتقدند بسیاری از فیلترهای موجود در بازار، فقط می توانند در برابر آلاینده ها و ذرات بسیار ریز گرد و غبار مفید باشند و هیچگاه نمی توان با آنها به جنگ گوگرد و سرب و سموم نامرئی معلق در هوا رفت. آنچه مسلم است تمامی این اقدامات با هدف رهایی از گزند آلودگی هوا، چاره قطعی کار نیست و تا زمانی که فکری اساسی برای حل این معضل نشود، تمامی راهکارها مقطعی و نسبی است.

از گفتن دلایل آلودگی هوای تهران و برخی شهرهای کشور خسته شدیم. در نتیجه باید از این پس کاری کنیم که بتوانیم با این وضعیت سازگار شویم تا بیشتر زنده بمانیم. «سازگار» به این معنا که چون چاره ای برای خلاصی از هوای آلوده نیست، بهتر است خودمان را در برابر این بلای زمینی و آسمانی تجهیز کنیم و حداکثر استفاده از حداقل هوای قابل تنفس موجود را ببریم.

2 پاسخ

  • رضا1398-02-26 در 10:05

    بسیار عالی حرف نداره واقعا لذت میبرم

    پاسخ
  • عباس1400-10-21 در 09:36

    چقدر خوب بود

    پاسخ

ارسال دیدگاه

لطفا نام خود را وارد کنید! لطفا آدرس ایمیل را صحیح وارد کنید! لطفا پیام را وارد کنید!