جزئیات طرح واردات اتوبوس دست دوم به کشور

واردات اتوبوس دست دوم به کشور قطعی می‌شود؟

طرح ممنوعیت واردات خودرو و وسایل خارجی به کشور، مشکلات متعددی را در بازار خودرو به وجود آورده است. یکی از این مشکلات بزرگ، قیمت نجومی برخی از خودروهای داخلی در عین بی کیفیتی آن‌هاست؛ درصورتی که با همین فیمت در کشور دیگر می‌توان خودروی باکیفیت‌تری را خریداری کرد. حال با این وجود و کمبود خودرو در بازار داخلی، مسئولین در ابتدا به دنبال راهکاری هستند تا بتوانند سیستم حمل و نقل کشور را مجهزتر کرد. یکی از این راهکارها واردات اتوبوس دست دوم به کشور است که در ادامه این مقاله از مجموعه اجاره خودرو و اجاره ماشین و کرایه ماشین پارسیان همراه، آن را بررسی می کنیم.

 

چرا نیاز به واردات است؟

در گذشته تجربه موفقی درباره اتوبوس‌های ایکاروس که وارد ناوگان حمل و نقل شده بودند داشتیم و این اتوبوس‌ها نسبت به اتوبوس‌های موجود وضعیت بهتری نیز داشتند و با رضایت مردم و راننده‌ها، سالها این اتوبوس هادر تهران کارکردند. یکی ازسریع‌ترین راه‌های بهبود وضعیت حمل ونقل عمومی توسعه ناوگان اتوبوس است و با این حال وضعیت شبکه اتوبوسرانی به قدری فرسوده می‌باشد که باید از هرروشی برای تامین اتوبوس استفاده کنیم.

مقامات پلیس راهنمایی رانندگی اعلام کردند حدود ۳۲ درصد از وسایل نقلیه سبک و سنگین و ۸۰ درصد از ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده هستند. با این حال واردات خودروی دست دوم از دیگر کشورها به ایران همیشه یکی از گزینه‌های مطرح شده جهت بهبود اوضاع بازار خودرو کشور است. این دیدگاه موافقان و مخالفان زیادی دارد. موافقان معتقد هستند در شرایط فعلی هر اقدامی که موجب رفع نیاز و عطش بازار خودرو شود مفید است و واردات خودروی دست دوم اگر در جهت رفع نیاز بازار باشد اقدامی مفید و ضروری است.

 

طی همین مباحث، مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: قطعا تامین اتوبوس نو و تولید داخل در اولویت است، اما با توجه به کسری منابع و سابقه ۱۰ ساله کمبود اتوبوس خیلی نمی‌توان امیدوار بود که همه تخم‌‌مرغ‌‌هایمان را در سبد تولید داخل و منابع داخلی شهرداری بگذاریم، وزارت کشور قرارداد خرید ۲هزار دستگاه اتوبوس را دنبال می‌کند که در این میان سهم تهران ۹۰۰ اتوبوس است و یک قرارداد دیگر نیز از طریق تهاتر نفت دنبال می‌شود که ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ اتوبوس سهم پایتخت خواهد بود و ما نیز در کنار دولت، راه‌های دیگر تامین اتوبوس را دنبال می‌کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه بحث تامین اتوبوس از طریق واردات اتوبوس دست دوم نیاز به مجوز دولت دارد، خاطرنشان کرد: ما از یک طرف به دنبال مصوبات از دولت هستیم و از طرف دیگر روی شاخص‌‌ها، قیمت و مشخصات فنی اتوبوس‌‌ها بحث و بررسی می‌کنیم، اما در کل امیدواریم بتوانیم از مجموع این برنامه‌ها چهار تا پنج‌‌هزار اتوبوس برای جبران بخشی از کسری ناوگان تامین کنیم.

به گفته ایشان حداکثر سن اتوبوس‌‌های کار‌کرده باید پنج سال باشد و استاندارد آلایندگی آنها نیز حداقل باید یورو ۵ باشد؛ ضمن اینکه مساله قیمت بهینه و خدمات پس از فروش نیز در این موضوع نقش اساسی دارد و مورد توجه است.

 

برای خواندن آغاز پیش فروش سایپا بدون قرعه کشی اینجا کلیک کنید

 

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم با قیمت پایین، واردات اتوبوس دست دوم را پیگیری کنیم، آسیب چندانی به تولید داخل وارد نمی‌شود، گفت: دقت داشته باشید که تهران به ۵ هزار دستگاه اتوبوس نیاز فوری دارد که تامین ۴ هزاردستگاه اتوبوس از این تعداد از طریق تولید داخلی دنبال می‌شود و حداکثر هزار اتوبوس قرار است از نوع دست دوم و وارداتی در ناوگان تهران به کار گرفته شود.

 

شفیعی در پایان افزود: در مرحله اول قرار است حدود ۲۰۰ دستگاه وارد تهران شود که ۵۰ دستگاه از آن هم اکنون وارد شده و در حال آماده سازی هستند. پنج دستگاه از این اتوبوس‌ها دو طبقه هستند و قرار است پس از وارد شدن درباره آنها تحقیق شود تا متوجه شویم چه میزان اثر بخشی داشته‌اند. خرید اتوبوس‌های نو را از طریق منابع اندکی که وجود دارد دنبال می‌کنیم و همچنین قرار است ۱۴۰۰ اتوبوس را اورهال کنیم، اورهال اتوبوس‌های دو کابین حدود یک میلیارد تومان و اورهال اتوبوس‌های تک کابین نیز ۵۰۰ میلیون تومان است.

 

این گفته‌ها یعنی واردات اتوبوس دست دوم درحالی پیگیری خواهد شد که انگار قراراست پس از سال‌ها هوایی تازه به سیستم حمل و نقل کشور دمیده شود. باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا همین گونه خواهد بود؟ شما عزیزان می‌توانید بروزترین اخبار بازار خودرو را در مجله اجاره اتومبیل و کرایه خودرو و رنت خودرو پارسیان همراه دنبال کنید.

 

پارسیان همراه قدیمی‌ترین مجموعه در زمینه اجاره خودرو ، رنت ماشین و کرایه اتومبیل در کشور با بیش از 20 سال سابقه است و  اگر شما عزیزان قصد اجاره خودرو بدون راننده را دارید می‌توانید اینجا و اگر مایل هستید خودرو با راننده و تشریفات لوکس اجاره کنید، اینجا کلیک کرده و یا با شماره 22453020 تماس گرفته تا کارشناسان فنی مجموعه پارسیان همراه راهنمایی‌تان کند.

اینستاگرام ما

ارسال دیدگاه

لطفا نام خود را وارد کنید! لطفا آدرس ایمیل را صحیح وارد کنید! لطفا پیام را وارد کنید!